Δεν μετρούνται πια οι χρήστες του ίντερνετ, οι πιο νέοι αλλά και οι μεγαλύτεροι, που ασχολούνται καθημερινά με τις λεγόμενες ιστοσελίδες «κοινωνικής δικτύωσης» ή «κοινωνικής συναναστροφής» (social media), δηλαδή τα γνωστά και μη εξαιρετέα Facebook, My Space, Hi5, Τwitter κ.λπ.
Και είναι πλέον αμέτρητος ο χρόνος που δαπανούν όλοι αυτοί καθημερινά για να διαβάσουν και να γράψουν σχετικά μηνύματα, να τροφοδοτήσουν το προφίλ τους με νέα στοιχεία, να ανεβάσουν φωτογραφίες κ.λπ. Το φαινόμενο έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις κι έτσι άρχισαν και οι ειδικές μελέτες για να το αναλύσουν, να ορίσουν τις παραμέτρους του. Και μεταξύ των παραμέτρων που διερευνώνται είναι το κατά πόσο η δραστηριότητα αυτή έχει νόημα ή αν πρόκειται, βασικά, για πελώρια σπατάλη χρόνου…
Την εντύπωση της σπατάλης χρόνου αφήνει πρόσφατη μελέτη που έκανε η Pear Analytics για την υπερχρησιμοποίηση π.χ. της ανερχόμενης πλατφόρμας Twitter, που επιτρέπει την αποστολή μηνυμάτων έως 140 χαρακτήρων. Το Twitter ήρθε να συνδυάσει τη δομή και φιλοσοφία των social media με τη μορφή του micro-blogging και του SMS (γι’ αυτό και ο περιορισμός των 140 χαρακτήρων). Η επιτυχία του από το 2006, που πρωτοξεκίνησε, είναι τέτοια, ώστε ο δημιουργός του Jack Dorsey να δηλώνει με σχετική έπαρση ότι «αποτελεί ένα ολόκληρο νέο μοντέλο επικοινωνίας».
Υπάρχουν κάποιες εξέχουσες χρήσεις του Twitter, όπως π.χ. αυτές που έκαναν διαδηλωτές της Τεχεράνης τον περασμένο Ιούνιο, χρησιμοποιώντας το ως ένα από τα ελάχιστα ελεύθερα media για την ενημέρωση του έξω κόσμου. Η σημασία του εκείνες τις μέρες για την κάλυψη του τι συνέβαινε στο Ιράν ήταν τέτοια, ώστε ο ίδιος ο πρόεδρος Ομπάμα είχε παρακαλέσει τους διαχειριστές του να αναβάλουν για μερικά 24ωρα την προγραμματισμένη τεχνολογική αναβάθμιση της ιστοσελίδας, προκειμένου να μπορούν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τα blogs της οι Ιρανοί πολίτες που αντιδρούσαν. Ακόμη, αρχίζει να γίνεται μόδα μεγαλόσχημοι πολιτικοί να διαθέτουν πλέον μια διαρκή υπηρεσία ενημέρωσης μέσω Twitter, από… την Ντόρα Μπακογιάννη, έως τον Νικολά Σαρκοζί, που σχεδιάζει τη δημιουργία λογαριασμού στην ιστοσελίδα με αφορμή την Παγκόσμια Διάσκεψη του Ο.Η.Ε. για το Κλίμα στην Κοπεγχάγη τον ερχόμενο Δεκέμβριο και σκοπό τη συνεχή ενημέρωση για τη διαπραγματευτική στάση του. Όμως, η συντριπτική χρήση αυτού του Μέσου είναι πολύ πιο πεζή και ρηχή. Σε δείγμα που μελετήθηκε σε Βρετανία και ΗΠΑ, διαπιστώθηκε ότι το 40,55% αποτελεί «ασήμαντη φλυαρία», του τύπου «σήμερα έφαγα πίτσα» ή «ετοιμάζομαι να βγάλω το σκύλο μου βόλτα στο πάρκο»… Επίσης, τα μηνύματα (tweets) αυτοπροβολής (π.χ. διαφημίσεις, μάρκετινγκ…) και τα ανεπιθύμητα μηνύματα (spams) αντιστοιχούν στο 5,85% και το 3,75%. Τελικά, μόνο το 37,5% των ανταλλασσόμενων μηνυμάτων μπόρεσαν να θεωρηθούν ότι εντάσσονται στο πλαίσιο μιας ουσιαστικής συζήτησης ή ενός διαλόγου μεταξύ διαφόρων χρηστών.
Η τελευταία τάση είναι τα social media να αναμειγνύονται και στην αγορά εργασίας. Κατ’ αρχήν στο Facebook και τα υπόλοιπα βρίθουν βιογραφικών, η αυτοπροβολή και η αυτοδιαφήμιση για επαγγελματικούς λόγους. Τα πράγματα, όμως, είναι ακόμη πιο προχωρημένα, αφού το να ασχολείται κανείς με τις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να αποτελεί πλέον προσόν για να βρει δουλειά στους τομείς της διαφήμισης, του μάρκετινγκ, των δημοσίων σχέσεων και γενικά στο χώρο της επικοινωνίας. Αν ψάξετε αγγελίες σε έντυπες και ηλεκτρονικές εκδόσεις, sites κ.λπ. των ΗΠΑ, αλλά και της Βρετανίας και βορειοευρωπαϊκών χωρών, θα βρείτε πλέον όλο και συχνότερα εταιρείες να αναζητούν στελέχη που έχουν μεγάλη εξοικείωση με τα δημοφιλή δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Twitter κ.λπ.) και έντονη δραστηριότητα σε ιστολόγια, προσωπικά και μη, στα οποία θα είναι εμφανής η επικοινωνιακή τους ικανότητα. Και βασικός λόγος είναι ότι τα social media ευνοούν την εξατομικευμένη επικοινωνία με το ζητούμενο κοινό-στόχο. Το ότι όλο αυτό έχει ισχυρή βάση επιβεβαιώνεται και από πρόσφατη έρευνα της Altimeter Group (www.engagementdb.com), που κατέγραψε άνοδο κερδών κατά 18% για τις εταιρείες που διερεύνησε με προφίλ στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης, έναντι των λιγότερο δραστήριων που σημείωσαν πτώση κατά 6%. Μάλιστα στις περισσότερες από τις πρώτες εταιρείες υπήρχε ειδική ομάδα που ασχολούνταν με την προβολή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τώρα πολλοί αναλυτές εκτιμούν ότι η τάση αυτή θα γενικευθεί στο μέλλον και σε άλλους επιχειρηματικούς κλάδους, εκτός από το χώρο της διαφήμισης και της επικοινωνίας. Αν λοιπόν αναζητάτε τρόπους για να αναμετρηθείτε με… το φάντασμα της ανεργίας… σκεφτείτε και τις εξειδικεύσεις στα social media…
athens voice
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου