Ο οδηγός είναι κουρασμένος. Οδηγεί μηχανικά. Χωρίς να το καταλάβει, τα βλέφαρά του μισοκλείνουν. Τότε ακούγεται μια φωνή: «Σταμάτησε, δεν είσαι σε θέση να οδηγήσεις, πάρε έναν υπνάκο και συνέχισε μετά». Το αυτοκίνητο του μέλλοντος, το οποίο θα προστατεύει τον οδηγό, βρίσκεται ήδη στη Θεσσαλονίκη, στις εγκαταστάσεις του Ελληνικού Ινστιτούτου Μεταφορών στη Θέρμη.
Στις ίδιες εγκαταστάσεις, όμως, βρίσκεται και η μηχανή του μέλλοντος, η οποία επίσης αντιλαμβάνεται διάφορους παράγοντες κινδύνου και ειδοποιεί το μοτοσικλετιστή.
Το αυτοκίνητο του μέλλοντος είναι, ουσιαστικά, ένα ερευνητικό όχημα το οποίο έχει εξοπλιστεί με διάφορα συστήματα, όπως κάμερες, εμπρόσθιο ραντάρ, αισθητήρες για την καταγραφή της υπνηλίας. Το όχημα αυτό χρησιμοποιείται για πειραματική αξιολόγηση των νέων συστημάτων, με σκοπό τη διάγνωση της υπνηλίας και της ασφάλειας του οδηγού.
Τα συστήματα με τα οποία είναι εξοπλισμένο το ερευνητικό όχημα θα επαγρυπνούν στο μέλλον, ώστε, εάν ο οδηγός δεν είναι σε θέση να οδηγήσει λόγω νύστας, κούρασης, κατανάλωσης αλκοόλ, απροσεξίας, να τον ειδοποιούν και να αποφεύγεται ο κίνδυνος σύγκρουσης.
Αισθητήρες
Το αυτοκίνητο του Ινστιτούτου Μεταφορών έχει αντιληφθεί την υπνηλία και τον προειδοποιεί να σταματήσει. Εναλλακτικά, μπορεί να αρχίσει να δονείται η ζώνη, ώστε ο οδηγός να πάρει το μήνυμα ότι δεν είναι σε θέση να συνεχίσει την οδήγηση.
Οπως εξηγούν οι ερευνητές του Ινστιτούτου, το όχημα δεν παρακολουθεί μόνον την υπνηλία. Ετσι, διαθέτει ραντάρ, το οποίο αντιλαμβάνεται αν ο οδηγός έχει στραμμένη αλλού την προσοχή του (π.χ. στο συνοδηγό) ενώ έχει αναπτύξει ταχύτητα και μπορεί να χτυπήσει στο προπορευόμενο όχημα. Αναγνωρίζει, ακόμα, αν το όχημα βρίσκεται στο ρεύμα κυκλοφορίας του ή έχει βγει εκτός. Επίσης, αισθητήρες αναλύουν την αναπνοή του οδηγού και ανιχνεύουν την ύπαρξη αλκοόλ, οπότε και πάλι τον προειδοποιούν να σταματήσει να οδηγεί.
Τα συστήματα
Οπως εξηγεί ο ερευνητής του Ελληνικού Ινστιτούτου Μεταφορών, Κώστας Καλογήρου, το όχημα περιλαμβάνει πέντε συστήματα για την ασφάλεια των οδηγών: 1) ραντάρ το οποίο «διαβάζει» το δρόμο σε απόσταση 150 μέτρων, 2) κάμερα αναγνώρισης λωρίδων (δηλαδή το σύστημα βλέπει, ανά πάσα στιγμή, πού βρίσκεται και αν βρίσκεται το αυτοκίνητο στη λωρίδα κυκλοφορίας του, 3) κάμερα ανίχνευσης κίνησης οφθαλμών οδηγού (πρόκειται για αισθητήρα που ανιχνεύει το βλέμμα του οδηγού, παρακολουθεί, δηλαδή, εάν είναι προσηλωμένος στο δρόμο και εάν διαπιστώσει ότι έχει αποσπαστεί η προσοχή του τον ειδοποιεί), 4) οθόνη μέσω της οποίας επικοινωνεί το όχημα με το χρήστη και αντίστροφα, 5) σύστημα προσδιορισμού γεωγραφικής θέσης (GPS).
Με... το γάντι
Οσο για τη μηχανή του μέλλοντος, αυτή, όπως εξηγεί ο κ. Καλογήρου, θα ειδοποιεί τον οδηγό με... το γάντι, το οποίο θα δονείται για να δίνει προειδοποιητικό σήμα για ενδεχόμενο κίνδυνο. Η πειραματική μηχανή του Ινστιτούτου -όπως και το αυτοκίνητο- είναι εξοπλισμένη με διάφορα συστήματα, τα οποία, μεταξύ άλλων, προειδοποιούν εγκαίρως για την ύπαρξη μιας επικίνδυνης στροφής ή διασταύρωσης, για υπέρβαση του ορίου ταχύτητας κ.ά.
Αποστολή του ΙΜΕΤ, που υπάγεται στο Εθνικό Κέντρο Ερευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης, είναι, όπως εξηγεί ο διευθυντής του, καθηγητής Συγκοινωνιακής Τεχνικής, Γιώργος Γιαννόπουλος, «η παροχή ερευνητικών υπηρεσιών, υπηρεσιών υποστήριξης της έρευνας, αλλά και υποστήριξη της διαδικασίας διαμόρφωσης πολιτικής και λήψης αποφάσεων σε θέματα λειτουργίας, οργάνωσης, προγραμματισμού, προτυποποίησης, οικονομικής ανάλυσης, διαχείρισης, τεχνολογίας μεταφορικών μέσων και επιπτώσεων των χερσαίων, θαλάσσιων, εναέριων και συνδυασμένων μεταφορών στην Ελλάδα».
agelioforos