«Αυτοκούρεψαν» το εφάπαξ τους οι δικαστές, καθώς η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας έκρινε ότι δεν αντίκειται στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) και το Σύνταγμα, η νομοθετική ρύθμιση που θεσπίζει το ποσό των 2.055 ευρώ ως ανώτατο όριο αποδοχών για τον υπολογισμό του εφάπαξ βοηθήματος των δικαστικών λειτουργών, οι οποίοι συνταξιοδοτήθηκαν μετά την 30η Ιουνίου 2004.
Οι σύμβουλοι Επικρατείας (πρόεδρος ο Παν. Πικραμμένος και εισηγήτρια η Αικ. Χριστοφορίδου) έκριναν ότι οι νόμοι 2512/1997 και 3232/2004 «δεν αντίκειται στο άρθρο 4 παράγραφος 1 και 22 παράγραφος 5 του Συντάγματος» κατά το σκέλος που θεσπίζουν ανώτατο όριο αποδοχών (2.055 ευρώ) για τον υπολογισμό του εφάπαξ βοηθήματος, που δικαιούνται οι δικαστικοί και εισαγγελικοί λειτουργοί ασφαλισμένοι στο Ταμείο Προνοίας Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ), οι οποίοι εξέρχονται από την ενεργό υπηρεσία μετά την έναρξη ισχύος του Ν. 3232/2004 (30.6.2004).
Το πλαφόν που τίθεται για τον υπολογισμό του εφάπαξ βοηθήματος, δηλαδή το όριο των αποδοχών μέχρι του ποσού των 2.055 ευρώ, δεν παραβιάζει τη συνταγματική αρχή της ισότητας, σημειώνουν οι δικαστές.
Κι αυτό γιατί δεν «ενέχει αδικαιολόγητη δυσμενή διάκριση έναντι των ασφαλισμένων του επίμαχου Ταμείου οι οποίοι ανήκοντες στην αυτή κατηγορία και έχοντες τα ίδια χρόνια ασφάλισης, εξήλθαν της υπηρεσίας κατά το χρονικό διάστημα που ίσχυαν οι μεταβατικές διατάξεις του άρθρου 9 του Ν. 2517/1997, που δεν επέβαλαν αντίστοιχο ποσοτικό περιορισμό (2.055 ευρώ) επί των αποδοχών που λαμβάνονταν υπόψιν για τον υπολογισμό της παροχής».
Παράλληλα, η Ολομέλεια, στην υπ' αριθμ. 2769/2011 απόφασή της, τονίζει ότι η επιβολή του πλαφόν στο εφάπαξ των δικαστικών δεν αντιβαίνει ούτε και στο άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ που προστατεύει την περιουσία, στην έννοια της οποίας περιλαμβάνονται και οι αποδοχές των εργαζομένων. Και δεν αντιβαίνει, καθώς το συνταξιοδοτικό δικαίωμα εμπίπτει μεν στην έννοια του περιουσιακού δικαιώματος, δεν προστατεύεται όμως «ως δικαίωμα σε σύνταξη ή άλλη συνταξιοδοτική παροχή ορισμένου ποσού, ούτε ως δικαίωμα προσδοκίας προς απόληψη υψηλότερης παροχής (έστω και ανταποδοτικής)».
Οι δικαστές αναίρεσαν απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, που είχε κρίνει ότι η διάταξη του άρθρου 21 παράγραφος 4 του Ν. 3232/2004 κατά το σκέλος που θεσπίζει ανώτατο όριο αποδοχών για τον υπολογισμό του εφάπαξ βοηθήματος αντίκειται στα άρθρα 4 και 22 του Συντάγματος.
Οι σύμβουλοι Επικρατείας (πρόεδρος ο Παν. Πικραμμένος και εισηγήτρια η Αικ. Χριστοφορίδου) έκριναν ότι οι νόμοι 2512/1997 και 3232/2004 «δεν αντίκειται στο άρθρο 4 παράγραφος 1 και 22 παράγραφος 5 του Συντάγματος» κατά το σκέλος που θεσπίζουν ανώτατο όριο αποδοχών (2.055 ευρώ) για τον υπολογισμό του εφάπαξ βοηθήματος, που δικαιούνται οι δικαστικοί και εισαγγελικοί λειτουργοί ασφαλισμένοι στο Ταμείο Προνοίας Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ), οι οποίοι εξέρχονται από την ενεργό υπηρεσία μετά την έναρξη ισχύος του Ν. 3232/2004 (30.6.2004).
Το πλαφόν που τίθεται για τον υπολογισμό του εφάπαξ βοηθήματος, δηλαδή το όριο των αποδοχών μέχρι του ποσού των 2.055 ευρώ, δεν παραβιάζει τη συνταγματική αρχή της ισότητας, σημειώνουν οι δικαστές.
Κι αυτό γιατί δεν «ενέχει αδικαιολόγητη δυσμενή διάκριση έναντι των ασφαλισμένων του επίμαχου Ταμείου οι οποίοι ανήκοντες στην αυτή κατηγορία και έχοντες τα ίδια χρόνια ασφάλισης, εξήλθαν της υπηρεσίας κατά το χρονικό διάστημα που ίσχυαν οι μεταβατικές διατάξεις του άρθρου 9 του Ν. 2517/1997, που δεν επέβαλαν αντίστοιχο ποσοτικό περιορισμό (2.055 ευρώ) επί των αποδοχών που λαμβάνονταν υπόψιν για τον υπολογισμό της παροχής».
Παράλληλα, η Ολομέλεια, στην υπ' αριθμ. 2769/2011 απόφασή της, τονίζει ότι η επιβολή του πλαφόν στο εφάπαξ των δικαστικών δεν αντιβαίνει ούτε και στο άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ που προστατεύει την περιουσία, στην έννοια της οποίας περιλαμβάνονται και οι αποδοχές των εργαζομένων. Και δεν αντιβαίνει, καθώς το συνταξιοδοτικό δικαίωμα εμπίπτει μεν στην έννοια του περιουσιακού δικαιώματος, δεν προστατεύεται όμως «ως δικαίωμα σε σύνταξη ή άλλη συνταξιοδοτική παροχή ορισμένου ποσού, ούτε ως δικαίωμα προσδοκίας προς απόληψη υψηλότερης παροχής (έστω και ανταποδοτικής)».
Οι δικαστές αναίρεσαν απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, που είχε κρίνει ότι η διάταξη του άρθρου 21 παράγραφος 4 του Ν. 3232/2004 κατά το σκέλος που θεσπίζει ανώτατο όριο αποδοχών για τον υπολογισμό του εφάπαξ βοηθήματος αντίκειται στα άρθρα 4 και 22 του Συντάγματος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου