Όπως υπονοείται στο προκαταρκτικό πόρισμα της επιτροπής ειδικών επιστημόνων που συγκρότησε το ΤΕΕ σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, η εθνική οδός που διέρχεται από την κοιλάδα των Τεμπών θα παραμείνει κλειστή για περισσότερο από τρεις μήνες, αφήνοντας τη χώρα... κομμένη στα δύο.
Δύο με τρεις ώρες επιπλέον κατά μέσο όρο χρειάζονται οι οδηγοί, λόγω των διαφορετικών παρακάμψεων που έχουν επιλεγεί, μετά τη φονική κατολίσθηση που έλαβε χώρα την περασμένη εβδομάδα στην κοιλάδα των Τεμπών. Την ίδια στιγμή, αναμένεται το οριστικό πόρισμα του υπουργείου Υποδομών για τη μεγάλη κατολίσθηση, η οποία – σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις των εμπειρογνωμόνων – οφείλεται σε τεκτονική δράση σε συνδυασμό με τις κακές καιρικές συνθήκες.
Στο εν λόγω συμπέρασμα κατέληξε χθες ομάδα γεωλόγων από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης με επικεφαλής τον καθηγητή, Σπύρο Παυλίδη, η οποία βρέθηκε στα Τέμπη και διενήργησε αυτοψία. Κατόπιν, ο κ.Παυλίδης δήλωσε ότι τα πρανή της κοιλάδας των Τεμπών επηρεάζονται έντονα από την τεκτονική δράση στην περιοχή, γεγονός που επέτεινε η έντονη βροχόπτωση των τελευταίων ημερών, με αποτέλεσμα να υπάρξει μια φυσιολογική, όπως ανέφερε, κατάπτωση μεγάλου όγκου βράχων.
«Είναι γνωστό ότι υπήρχαν γεωλογικά ρήγματα στην περιοχή. Ο Ηρόδοτος είχε αναφέρει χαρακτηριστικά ότι η διάνοιξη των Τεμπών έγινε από σεισμό που έδωσε διέξοδο στα νερά του Πηνειού προς το Αιγαίο και τα νερά των λιμνών» επισήμανε ο κ.Παυλίδης. Ταυτόχρονα, οι επιστήμονες τόνισαν ότι η διακινδύνευση κατά τη διέλευση από την κοιλάδα των Τεμπών υπήρχε ήδη από παλιά, ωστόσο η ιδιαιτερότητα της πρόσφατης κατάπτωσης είναι ότι αφορούσε έναν ιδιαίτερα μεγάλο όγκο από μεγάλο ύψος και ότι προκάλεσε την απώλεια ανθρώπινης ζωής.
Χρόνος και κόστος;
Κατόπιν αυτών, το μεγαλύτερο και πιο πιεστικό ερώτημα που προβάλλει είναι το χρονικό διάστημα που θα χρειαστεί για να αποκατασταθεί η ασφαλής κυκλοφορία, καθώς και το ύψος του κόστους των εν λόγω εργασιών αποκατάστασης. Μέχρι εχθές το βασικό σκεπτικό ήταν ότι το επιχειρησιακό σχέδιο θα είχε χρονικό ορίζοντα 40 ημερών και προέβλεπε να μείνουν ανοιχτοί όλοι οι παρακαμπτήριοι δρόμοι για να κινούνται απρόσκοπτα ΙΧ φορτηγά και νταλίκες. Σύμφωνα με τα όσα έγιναν γνωστά, θα κοστίσει 6 εκατ. ευρώ για τη Θεσσαλία, 1,5 εκατ. ευρώ για τη δυτική Μακεδονία και 600.000 ευρώ για την κεντρική Μακεδονία, ενώ αν χρειαστεί να παραταθεί πέραν των 40 ημερών θα γίνει αναπροσαρμογή και των οικονομικών μεγεθών.
Ωστόσο, σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, υπολογίζεται ότι το συνολικό κόστος αποκατάστασης είναι πιθανό να αγγίξει μέχρι και τα 30 εκατ. ευρώ και θα διαρκέσει μέχρι και τρεις ή παραπάνω μήνες. Ταυτόχρονα, Ελβετοί ειδικοί οι οποίοι βρίσκονται στην περιοχή αναζητούν ασφαλή τρόπο για την απομάκρυνση των βράχων που έχουν απομείνει στο βουνό, απειλώντας με νέες κατολισθήσεις, ενώ η μεθοδολογία που προτείνεται ως η πιο συμφέρουσα φέρεται να προβλέπει χρήση εκρηκτικών για την ανατίναξη των λίθινων όγκων που υπάρχουν στην περιοχή, προκειμένου να εξαλειφθεί ο κίνδυνος νέων πτώσεων.
«Μέχρις ότου ολοκληρωθεί η κατασκευή των σηράγγων του ΠΑΘΕ, που παρακάμπτουν την κοιλάδα των Τεμπών, η όποια διέλευση θα εμπεριέχει πάντα διακινδύνευση, αλλά πάντως, εφόσον ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα προστασίας, θα είναι μικρότερη από τη σημερινή», αναφέρεται στο πόρισμα του ΤΕΕ, αυξάνοντας τις ανησυχίες των ειδικών και αφήνοντας υπονοούμενα για παράταση της... ταλαιπωρίας των μετακινήσεων για αρκετούς ακόμα μήνες.
tvxs
Κτήριο Βάιλερ: ο αφανής συγκάτοικος του Μουσείου Ακροπόλεως
Πριν από 6 χρόνια
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου