Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου 2009

Το όνειρο των φοιτητών για την πόλη τους

Φρέσκιες ιδέες και νέες προτάσεις για μεταφορά της ΔΕΘ στα ανατολικά παρουσιάζουν φοιτητές της Πολυτεχνικής Σχολής στο πλαίσιο πρωτοποριακού προγράμματος, ανοιχτού και στο κοινό της πόλης.
Οι επισκέπτες της ΔΕΘ αποβιβάζονται από το αεροδρόμιο “Μακεδονία” κι έρχονται σε επαφή με το θαλάσσιο μέτωπο της πόλης. Δίπλα από τους συνεδριακούς χώρους βρίσκονται οι εγκαταστάσεις του Περιβαλλοντικού Πάρκου της Θεσσαλονίκης, φυσική συνέχεια κατά κάποιον τρόπο του Αγροκτήματος του ΑΠΘ, εκεί δηλαδή που βρίσκονται και οι εγκαταστάσεις της Διεθνούς Έκθεσης. Θαλάσσια ταξί πηγαινοφέρνουν κόσμο από τη Θεσσαλονίκη και προσαράζουν στη σύγχρονη μαρίνα σκαφών που βρίσκεται δίπλα από τις εγκαταστάσεις του αερολιμένα...
Κάπως έτσι σχεδιάζουν το μέλλον της πόλης οι φοιτητές του τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών και του τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας και Ανάπτυξης της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ, αναπτύσσοντας την πρόταση του πρώτου τμήματος για μετεγκατάσταση της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης στο χώρο του Αγροκτήματος του Πανεπιστημίου.
Στους χώρους του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης εξελίσσεται αυτές τις μέρες ένα σύγχρονο εργαστήριο αρχιτεκτονικής, οι εργασίες του οποίου θα κορυφωθούν με την άφιξη του καθηγητή και γνωστού αρχιτέκτονα Πάτρικ Σουμάχερ καθώς και του Ράινερ Τζετλ, αναπληρωτή καθηγητή Εφαρμοσμένων Τεχνών στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης, με τη βοήθεια των οποίων θα γίνει μια δημόσια παρουσίαση και έκθεση των προτάσεων των φοιτητών.

ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΘΑΛΑΣΣΙΟ ΜΕΤΩΠΟ ΣΤΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΑ
Είκοσι πέντε φοιτητές μαζί με την εντεταλμένη λέκτορα του ΑΠΘ του τμήματος Αρχιτεκτόνων, Αναστασία Τζάκα, εργάζονται στους υπολογιστές προσαρμόζοντας τις σχεδιαστικές τους ιδέες σε ένα σύγχρονο πρόγραμμα με κίνηση (animation). “Οι προτάσεις κινούνται σε πειραματικό επίπεδο. Τα παιδιά παρουσιάζουν τις απόψεις τους μέσα από ψηφιακές τεχνικές παραμετρικού σχεδιασμού. Αυτό που αναδεικνύουν οι περισσότερες προτάσεις είναι το θαλάσσιο μέτωπο της πόλης. Η σχέση της πόλης με τη θάλασσα υπάρχει σε ένα βαθμό μέχρι την Καλαμαριά. Στη συνέχεια διακόπτεται. Με τις αποτυπώσεις αυτές οι εγκαταστάσεις της Διεθνούς Έκθεσης αλλά και το αεροδρόμιο αποκτούν σχέση με τη θάλασσα. Ο επισκέπτης που φθάνει στη Θεσσαλονίκη έρχεται σε επαφή με τα θαλάσσια πάρκα. Ακόμη και μέσω της θαλάσσιας συγκοινωνίας μπορεί να φθάσει στο κέντρο της πόλης”, εξηγεί δίνοντας το στίγμα των προτάσεων των φοιτητών η κ. Τζάκα.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΥ ΠΑΡΚΟΥ
“Θέλουμε να αναδείξουμε το θαλάσσιο μέτωπο της πόλης αλλά και το φυσικό περιβάλλον της περιοχής. Μία από τις προτάσεις μας είναι η δημιουργία Περιβαλλοντικού Πάρκου ως συνέχεια της Διεθνούς Έκθεσης αλλά και των εκπαιδευτικών δράσεων του ΑΠΘ, δεδομένου ότι δίπλα από τις εγκαταστάσεις της ΔΕΘ βρίσκονται αυτές του ΑΠΘ. Ένα από τα ζητήματα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε είναι η ύπαρξη κατά κάποιον τρόπο στεγανών μεταξύ των διαφορετικών χρήσεων, αλλά και η αταξία με την οποία εξελίσσεται στη συνέχεια το αστικό τοπίο. Για παράδειγμα, μέχρι να φτάσει κανείς από το αεροδρόμιο στην πόλη δεν συναντά παρά μερικά κομμάτια-νησίδες οικισμών άναρχα δομημένων, εμπορικά κέντρα και σημεία αναφοράς της ζώνης καινοτομίας”, εξηγεί στη “Μ” η Μαρίνα Βασιλειάδη.
Οι φοιτητές στην πρότασή τους προσπαθούν να δημιουργήσουν μια “ομαλή” μετάβαση του επισκέπτη από το αεροδρόμιο και τη ΔΕΘ στα ανατολικά μέχρι την πόλη της Θεσσαλονίκης, και για τον λόγο αυτό, όπως εξηγούν, προσπαθούν να διαμορφώσουν σύγχρονες δυναμικές και να... αναδιατάξουν το όλο τοπίο.
“Είναι εντυπωσιακό ότι μια πόλη που είναι προσανατολισμένη στη θάλασσα ξεχνά την επαφή μαζί της. Έτσι, μετά την Καλαμαριά η σχέση της πόλης με τη θάλασσα διακόπτεται. Αυτή τη σχέση προσπαθούν να αποκαταστήσουν ορισμένες από τις προτάσεις μας” τονίζει στη “Μ” η Άλκηστις Θωμίδου.

ΓΙΑ ΠΟΙΟΝ ΛΟΓΟ Η ΔΕΘ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΕΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΑ
Θέτουμε ξανά το επίκαιρο ερώτημα “για ποιον λόγο να μεταφερθεί η ΔΕΘ στην ανατολική πλευρά της πόλης και όχι στη δυτική;”. “Όλες οι διεθνείς εκθέσεις στο εξωτερικό βρίσκονται δίπλα στα αεροδρόμια. Άλλωστε στην ανατολική πλευρά της πόλης η οικιστική ανάπτυξη είναι πιο έντονη”, απαντούν οι φοιτητές που συμμετέχουν στο πρόγραμμα.
Δεν είναι η πρώτη φορά που το τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών και το τμήμα Μηχανικών Χωροταξίας και Ανάπτυξης διοργανώνουν ανάλογα εργαστήρια, λέει ο καθηγητής Αρχιτεκτονικής, πρόεδρος του τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας και Ανάπτυξης ΑΠΘ Νίκος Καλογήρου. Οι φοιτητικές εργασίες που θα εκπονηθούν κατά τη διάρκεια του Εργαστηρίου θα παρουσιαστούν δημοσίως το Σάββατο το μεσημέρι στην αίθουσα διαλέξεων του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

makthes

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου